Tuesday, March 9, 2010

Kata Sekelumit Jiwa

Alangkah Berdosanya.....

alangkah keliru alangkah kecewa
alangkah menggaru kepala yang kian merana
alangkah terharu dek diri berdosa
alangkah terpilu dek kata ternoda

aku pasrah dan aku alpa
pada dunia yang terus menghampa
aku kian jauh dari talinya
tali yang mengangkat darjat manusia

ya... aku akui aku tersasar dari jalannya
ya... aku tahu aku teheret cintanya dunia
ya... aku tahu aku terus mengalpa
ya... aku sungguh kecewa

kecewa...
kecewa dengan sikap lama???
kecewa dengan cara barunya???
kecewa dengan dunia???

tidak...
itu bukan madah yang berkalam dijiwa
itu bukan hati yang tercalar parutna
itu bukan yang bisa aku risaukan

dan...
aku sungguh alpa...
sedih selubung seluruh jiwa...
jauh menurut kata batinnya...
terus menerus melakukan dosa...

aku tak rela...
aku tak suka...
namun, aku redha...
dan... aku... tak akan biarkan diriku terus dimanja...

aku akan lari...
dari apa?
aku akan pergi...
kemana?
aku akan jauhari...
dari siapa?

aku tidak akan bisa bermadah puaka
aku hanya mampu berdoa dan berdoa
terus berusaha dan berusaha
agar keluar dari kecewa

sungguh...
tika ini aku terlalu jauh melampau perginya...
Ya Allah... Pimpimlah aku untuk pulang dari leka
Bawalah aku keluar dari jahala
tunjukkanlah aku tali yang berpaut hanya pada MU, Allah maha sempurna

Ya Allah...
Tuhan yang mencipta segala
segala yang ada dan tiada
dan aku meomohon padaMu yang Maha Kuasa

Ya Allah
aku mengerti pintu taubat sentiasa terbuka
buat hamba yang tak leka dari salahnya
dan aku
akan terus memohon dan berusaha
untuk kembali bertaut pada agama
agar aku tidak lag gumdah imannya
agar aku tidak lagi mudah terjerat padanya
agar aku tidak lagi terus lalai dan lara

Ya Allah
aku memohon juga
agar dipanjangkan umur orang tua
agar dimurahkan rezeki mereka
agar mudah dalam amalnya
agar...
mereka bisa menunaikan rukun yang kelima
yang menjadi kewajipan pada sejagat manusia
yang berisytihar pada Kalimah SuciMu
iaitu
dua kalam
La ila ha illallah
Muhammadur Rasul lullah
aku berdoa
dan
terus berdoa...

Harap dimakbulkan segala...

amin......

No comments: