Saturday, November 14, 2009

Bagaimana Untuk Menjadi Seorang Penulis???



Haha... Aku bukanlah seorang yang layak untuk berbicara mengenai bagaimana untuk menjadi seorang penulis kerana aku bukanlah setara penulisannya... Lagipun kebanyakkan yang aku lampirkan dalam blog aku mahupun dalam web aku adalah nukilan daripada kawan - kawan serta para sahabat dan juga dari artikel - artikel yang pernah aku baca dan sebaginya. Cuma sebagai menjawab persolan kepada seorang sahabat kita di dalam blog saya yang bertanyakan bagaimana untuk menjadi seorang penulis yang baik, maka saya pun memulakanlah penulisan ini... Tidak lain dan tidak bukan, hanya sekadar berkongsi idea dan pengalaman...




Serba salah daku dibuatnya, nanti apa pulak kata orang yang membaca, takut juga dikatakan orang nanti apa - apa kerana aku juga baru aja mahu belajar menulis dan tidak seperti kalian semua yang sudah terlalu mahir...



em... sebagai tidak menhampakan sahabat kita itu, maka sedikit perkongsian ilmu mungkin boleh dibuat di sini...

Bagaimana hendak menjadi penulis blog yang baik???



Pertamanya, kita hendaklah menggemarkan dahulu diri kita untuk senantiasa membaca dan senantiasa melihat serta mengamatinya. Apa yang dimaksudkan disini adalah, kita hendaklah menanam minat yang tinggi di dalam diri kita untuk memdekati buku - buku ilmiah dan sebaginya sebagai langkah memperkaya ilmu dan bahasa penulisan kita nanti agar lebih mantap dan bagus.



Selain itu juga, indoktrinasi perlu wujud dalam pembacaan kita... Em.. maksudnya di sini, kita tidak boleh hanya tahu membaca sahaja, sebaliknya, kita hendaklah memahami ketersiratan atau lebih tepat lagi mesej yang bakal disampaikan di dalam sesebuah karya itu. Begitu juga apabila kita menonton filem dan sebaginya. Sebagi contoh, baru - baru ini, saya ade menonton sebuah filem atau drama bersiri korea yang menceritakan berkaitan sikap orang kaya dan miskin di Korea. Filemnya amat bagus kerana mesej yang ingin disampaikan itu cukup jelas dan mudah.

Keduanya adalah pengalaman... Ini mungkin agak susah untuk diterangkan kerana biasanya perjalanan hidup seseorang itu berbeza dari segi masa, tempat dan apa yang dialaminya... Justeru, bagi memperbaiki diri kita, kita hendaklah senantiasa bersikap proaktif dalam sesuatu aktiviti dan program agar kita kan kaya dengan ilmu dan pengalaman... Tidak rugi andai kita terlibat dalam persatuan dan sebaginya, kerana ia akan menanbahkan lagi pengalaman kepada kita dan jangan takut kepadanya.



Ketiga, kita hendaklah jelas akan matlamat ataupun mesej yang kita cuba sampaikan dalam penulisan kita agar kita mempunyai garis panduan yang jelas semasa menulis sesebuah karya mahupun penulisan pendek, panjang, puisi, sajak dan sebaginya. Penghayatan yang mendalam yang datangnya dari hari seorang penulis itu amat penting kerana ini akan memberi satu nilai kesenian yang amat mendalam yang mana orang kata akan menambah sensitiviti kejiwaan dalam penulisan kita... Itu amat penting kerana biasanya penulisan yang datangnya dari hati itulah yang akan meninggalkan kesan yang berpanjangan kepada pembaca kita semua...



Em... Rasanya, buat masa ini, itu aja kot yang boleh aku kongsi buat masa ini... Entahlaa.. tiba - tiba hilang konsentrasi pulak rasanya...



Em... Kepada kawan - kawan lain... andai anda mempunyai pandangan dan pendapat, harap dapat membantu dengan menulis di ruangan komen agar daku mampu memperbaiki lagi penulisan daku ini dari semasa ke semasa..




Komen dari saudara/i amatlah penting dan boleh di buat di blog ini mahupun di web ku di iramaal-qalam.ning.com

No comments: