Friday, November 6, 2009

Salam Bicara Lagi...

Salam Tautan Mahabbah...

Wahai saudaraku, sampaikanlah salam mu kepada saudara seagama mu tanpa mengira warna kulit, perbedaan dialek bicara, perbezaan taraf harta mahupun pangkat yang merantai jiwa... Kenapa ???

hehe: mungkin semua sudah cukup mahir dan tahu akan sesuatu...

Kita sebagai umat Islam tidak ada sedikit beza sedikit pun pada pandangan Ilahi yang Esa kerna yang demikian itu Allah tidak menilai manusia pada harta mahupun pangkat mahupun sebagainya kerana kita berbeda di sisi - Nya berdasarkan kepada Iman dan Taqwa... Hal ini mungkin sudah cukup jelas seperti diterangkan di dalam Al-Quran yang mana Allah berfirman bahawa "bawalah bekalan secukupnya, sebaik - baik bekalan itu adalah taqwa"... (maafkan diri ini kerna tidak dapat menyatakan dengan terperinci...

Hari ini merupakan hari yang menjadi penghulu segala hari yang dianugerahkan Allah Taala kepada hambaNya agar mereka beriman... Justeru, hendaklah kita menghargai dengan sepenuh jiwa dan raga serta mengamalkan Sunnah yang sudah pasti terlalu banyak ditinggalkan oleh Rasulullah iaitu Nabi Muhammad SAW agar mereka yang kemudian itu dapat bermal dan mengabdikan diri tanpa kekeliruan dan salah faham...

Di hari yang cukup mulia ini, iaitu hari Jumaat... Marilah kita mengamalkan semaksimun mungkin sunnah Rasulullah seperti mengamalkan doa - doa tertentu, membaca Surah Al-Kahfi, mandi sunat hari Jumaat dan sebaginya... Kenapa??? ini kerana kita setiap hari, setiap waktu, mengaku dan mengisytiharkan diri kita Islam dan menuruti Rasulullah serta mempercayai Baginda adalah pesuruh Allah, dan banyak lagi... Siapa kita untuk mengaku ummat Nabi Muahammad SAW andai satu sunnah pun tak dapat diamalkan???

Hem... Mungkin saya sudah terlari dari tajuk yang saya kemukakan di awal bicara.. huhu... Sebenarnya, penulisan kali ini adalah sebagai tanda bahawa saya akan kembali aktif dalam penulisan dan usaha - usaha dalam berkongsi sumber dan ilmu pengetahuan kerana durian tidak akan datang bergolek kerana halangan senantiasa di hadapan...

Sebanarnya disini saya nak kongsikan sesuatu perkara... Iaitu bahawa saya sudah tamat peperiksaan akhir sem 1 bagi tahun 1 dan Alhamdulillah ianya berjalan baik walau mungkin ada sedikit kekeliruan dan permasalahan yang tak dapat dirungkai dalam peperiksaan tersebut... Namun, saya bersyukur kerana ianya adalah peperiksaan besar yang pertama saya duduki sepanjang tempoh setelah saya berjaya memjejakkan kaki di Unversiti Teknologi Malaysia....
Alhamdulillah... Sykur ku panjatkan... Kepada kawan2 di seluruh Malaysia dan mereka yang berada di negara2 mahupun negeri lain, marilah kita sama - sama berdoa agar hidup kita senantiasa dicurahkan dengan ilmu dan maklumat yang sering kali bertambah dan meningkat serta berkembang...

Saya rasa, cukuplah buat masa ini, InsyaALLAH... Ana akan kembali aktif lagi selepas ini... Sama-samalah kita doakannya... Em... sementara itu... suka bagi diri ini untuk memaklumkan bahawa saya telah menubuhkan satu laman sesawang baru di alamat iramaal-qalam.ning.com dan anda semua dijemput dan dipelawa untuk menyertai saya dan sampaikan pendapat dan artikel anda di sana...

Assalamualikum...

No comments: